Homemade home

Homemade home

2010. április 29., csütörtök

Mindennapi kenyerünk

Imádom a kenyeret, minden formában és ízben.Már régóta kacérkodom a gondolattal, hogy magam kéne sütnöm. De a kedvemet szegte a vele járó sok munka, mármint a dagasztás, az igen megterhelő.Először vettem egy kenyérsütő gépet és mindenféle kenyérliszteket, de nem volt az igazi. Azért sütötem rendületlenül, mert még mindig finomabb volt mint amit nálunk a boltban lehet kapni. Aztán, véletlnül rátaláltam a neten erre a dagasztás nélküli kenyér receptre.Több helyen is olvastam  és nagyon dícsérték. Bevallom, meglepődtem mennyire finom lett már az első sütés is.Pedig az csak a próba volt. Mindenhol eddig azt olvastam a kenyértészta lelke a dagaszás. Itt meg csak mindent össze kellett keverni egy tálban.Még arra is felhívták a figyelmet, hogy ne nagyon kevergessük csak úgy tessék-lássék módján.
Én egy kicsit átalakítottam a receptet, mert egy kicsit nagyobbat szerettem volna sütni mint az eredeti.
Hozzávalók:
2    bögre Bl 55-ös liszt    (a bögre 2,5 dl űrtartalmú)
2    bögre Bl 80-as liszt
4,5 dl víz
1    tasak szárított élesztő
1    teáskanál só
A szárazanyagokat egy tálban összekeverem, majd hozzá öntöm a vizet. Én egy kicsit meglangyosítom de az erdeti recept nem írja.Majd legalább 12 órát kelni hagyom 22 fok körüli hőmérsékleten. Ha letelt a kelesztés idelye egy jól belisztezett gyúródeszkára borítom. Én rétes lisztet használok, az nem tapad annyira. Egy picit kézzel kilapogatom, majd behajtom a két szembenlévő oldalát. Ezután a másik két oldalt is ráhajtjuk, fenntről is és lenntről is, majd a kis csomagot letakarjuk és fál órát kelesztjük még.A sütőt és a sütőformát is előmelegítjük 250 fokra. Majd az előmelegített formába beletesszük a kenyerünket a hajtott felével lefelé.Én a hajtott felét teszem felfelé,mert nekem még nem repedt meg a teteje ami állítólag megtörténik.A sütőformát nem szoktam kikenni semmivel, mert nagyon szép ropogós lesz az alja és ki is tudom borítani.Sütöttem már jénaiban is de szerintem a fém a legjobb(kapcsos torta formában készítem). Szerintem alufóliával a legjobb lefedni és úgy sütni.Innen már a kísérletezésé a főszerep,mert minden sütő más és más.Az eredeti recept szerint lefedve 25-30 percig sütjük és 20-25 percig fedés nélkül. Én az enyémet 50 percig sütöttem lefedve és 15 percig fedés nélkül, itt már levettem a sütőt 200 fokra mert nagyon fekete és kemény lett a  héjja.Lehet tenni a sütő aljába egy tálkában vizet is.
Szerintem érdemes kikísérletezni mindenkinek a magáét, mert igazi békebeli kenyeret lehet így készíteni.Nembeszélve arról, hogy milyen kevés munka van vele!
Jó étvágyat kívánok hozzá!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése